Àngels Martínez Bonafé: sobre el debat Moradiellos.

El debat Moradiellos-Gimeno. Qué estan discutint? Qué vol Moradiellos?
Es tan obvi que cal saber alguna cosa per poder ensenyar-la que no
ens podem creure que sia eixa qüestió la que s’està discutint? Qué vol
i qué defensa Moradiellos per a l’educació? Qué vol i què defensa
Gimeno per a l’educació?
Quan Moradiellos defensa la importància del saber disciplinar, em
pregunte a quin saber discplina es refereix; pense en els meus
alumnes del Master, llicenciats en Història, Geografia, Historia de
l’Art, alguns amb molt bones notes … han fet treballs en diferents
vessants de la historia (de gènere., oral, de les mentalitats..) tot i
que no tots coneixen els debats de la microhistoria, la historia en
“añicos”, els usos públics de la història, la memòria… i poquíssims
han llegit filosofia de la historia o han entrat en les reflexions del
debat epistemologic i la seva relació amb la funció social del saber.
Cap d’aquest llincenciats ha via fet , abans de començar el master,
el treball de veure com aquest avenços del coneixement históric en
les universitats es trasllada a la societat, i com serveix
l’ensenyament a l’avenç d’aquest tipus de coneixement que ajuda a la
humanitat a ser mes lliure. En el model de saber disciplinar que
defensa Moradiellos ha d’entrar la reflexió sobre l’us del saber i
la seva relació amb l’ensenyament? He llegit articles d’ell en el
debat que va haver front a Decret d’Humanitats i el progrma d’Història
d’Espanya . Però, per que un professor/a de secundaria entre entratra
en eixe debat hauria d’ahver-se interessat en la reforma educativa, en
la pedagogia, i d’ahi en la necessitat de penar d’altra manera la
selecció dels coneixements mínims en l’ensenyament secundari. Eixa és
una reflexió que planteja la pedagogia crítica, relacionant el factor
epistemològic, amb altres factors de caire social o psicològic
relacionats amb els éssers humans, el saber i l’evolució de els
societats. Per què és tan difícil un plantejament interdisciplinar
del problema del qué ensenyar?n A qui beneficia aquest bloqiueig a la
interdisciplinareitat?

Moradiellos diu que Gimeno te una “perspectiva tecnocrática” que fa
calfred. A mi em fa calfred pensar que una persona tan sabuda com
Moradiellos puga ser tan desconeixedora de la historia de l’educació
(i la història social del currículum) en La España dels darrers 40
anys. Pot ser la historia de l’educació no entra dins del seu saber
especialitzat?… Aleshores,em pregunte, si eixe saber disciplinar tan
correcte en la seva especialització però tan ignorant dels canvis i
les permanències que afecten a les nostres aules, és el que necessita
el millor mestre, la millor professora??
Es fa Moradiellos la pregunta que sempre fem al nostre alumnat
d’història quan l’enfrontem a un document “ A qui beneficia aquesta
diatriba contra la pedagogia?

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s